perjantai 16. syyskuuta 2016

Yksilöllisen oppimisen opetusmalli

Kokeilin viime vuonna Pekka Peuran matematiikan opetukseen kehittelemää yksilöllisen oppimisen opetusmallia. YLE on muuten tehnyt opetusmallista Koulukorjaamo-dokumenttisarjan.

Valtaosa oppilaista piti opiskelutavasta, mutta osa halusi palata takaisin vanhaan opetusmalliin. Itse pidin mallista, vaikka se olikin alkuun hieman työläs, joten opiskelimme loppuvuoden "välimallilla".

Kuulin syksyllä Markus Humaljoen alakouluun kehittelemästä yksilöllisen oppimisen opetusmallista ja päätin kokeilla sitä hieman sovellettuna uuden luokkani kanssa 4. luokan matematiikan kertotaulujaksossa.

Tavoitteet ovat seuraavat:
  • Oppilaat oppivat itseohjautuviksi ja he ottavat vastuuta omasta oppimisestaan.
  • Kaikki oppilaat saavat itselleen sopivia ja monipuolisia tehtäviä.
  • Oppilaat harjoittelevat ryhmätyötaitoja, he oppivat toisiltaan ja he oivaltavat, että luokkakaverin auttaminen ei tarkoita valmiin vastauksen antamista.
  • Opettajan aikaa vapautuu enemmän antamaan yksilöllistä tukea. Kaikki oppilaat eivät enää "saa samaa" samaan aikaan, vaan oppilaat voivat itse päättää, mihin ja milloin he tarvitsevat opettajan apua.

Luottamuksen kehä


Kaikki opiskelu rakentuu Juho ja Tanja Norrenan kehittelemään loistavaan Luottamuksen kehään, jota hyödynnämme luokassa muutenkin esim. projektityöskentelyssä.

Luottamuksen kehä muodostuu kolmesta kehästä, joilla oppilaat opiskelevat.
  • Sisäkehällä opiskellaan tavallista koulunkäyntiä opettajan ohjauksessa.
  • Toisella kehällä oppilas saa itse päättää, mitä tekee ja hän saa valita työvälineet.
  • Ulkokehällä oppilas saa valita projektin, työvälineet, saa tehdä omin päin ja saa vastata kaikesta itse.
Luottamuksen kehässä luottamusta voi ansaita olemalla itseohjautuva ja menettää, jos ei tee, mitä opettaja olettaa.


Viime vuonna näin Karhusuon koulun opettajan Hanne Ritalan käyttämän laajemman luottamuksen kehän, johon oli merkitty oppilaiden käytettävissä olevat koulun fyysiset opiskelutilat. Oppilaat merkitsivät aina kehään, missä he milloinkin opiskelivat. Varsinkin suuren opetusryhmän kanssa malli toimi ja kaikki koulun oppimistilat saatiin tehokkaaseen käyttöön. Painotin oppilaille, että luottamuksen kehässä opettaja voi päästää eri tiloihin vain sellaisia oppilaita, joihin hän voi täysin luottaa.

Kokeilin viime vuonna Luottamuksen kehää pienessä ja turvallisessa Nuuksion kyläkoulussa. Homma toimi loistavasti

Jakson aloitus


Esittelin tavoitteet ja opiskelumallin oppilaille tänään. Oppilaat tekivät suht haastavan lähtötasotestin ja itsearvioinnin omasta lähtötasostaan. Lähtötasotestiä ei kuitenkaan palautettu opettajalle, vaan se jätettiin oppilaan omaan projektikansioon. Tarkoitus on, että oppilas palaa jakson aikana lähtötasotestiin, tarkistaa, täydentää ja korjaa sitä samalla kun oppii uutta. Itsearvioinnin jälkeen oppilaat valitsivat itselleen tehtäväryhmän kolmesta eri vaihtoehdosta.
  • Winners-ryhmässä keskitytään perustaitojen omaksumiseen ja tutustutaan taitojen soveltamiseen.
  • Stars-ryhmässä opiskellaan tasaisesti sekä perustaitoja että soveltamista.
  • Champions-ryhmässä on perustaitojen itsenäistä opiskelua, mutta pääpaino on soveltamisessa ja ongelmanratkaisussa.
Champions-ryhmän tehtäväkortti

Työskentely jakson aikana


Oppilaat saivat oman ryhmänsä tehtäväkortin, jonka he liimasivat matematiikan vihkoon. Tehtäväryhmissä on osittain samoja tehtäviä, mikä mahdollistaa sen, että eri ryhmissä olevat oppilaat voivat työskennellä yhdessä. En halua ohjata oppilaita ryhmien muodostamisessa. Oppilas voi vaihtaa tehtäväryhmää jakson aikana.

Oppilaat saavat
  • valita omalta tehtävälistaltaan, mitä tehtäviä tekevät.
  • edetä omaa tahtiaan.
  • valita työskentelevätkö itsenäisesti vaiko ryhmissä.

Kolmen kappaleen välein oppilaat tekevät lyhyen välitestin, jonka opettaja korjaa oppitunnin aikana. Samalla oppilas saa välittömän palautteen oppimisestaan. Oppilas saa opettajalta luvan jatkaa eteenpäin tai kerrata asioita. Välitestejä on yhteensä neljä ja niistä rakentuu oppilaan jakson loppukoe - muuta loppukoetta ei pidetä.

Jotta matematiikan opiskelu ei olisi pelkkää oppikirjan laskemista, kaikissa tehtäväryhmissä tehdään seuraavat työt:
  • Seinäjuliste 1-10 kertotauluista, joka viedään kotiin näkyvälle paikalle kertotaulujen opiskelua varten.
  • Kertotaulupelin suunnittelu, toteuttaminen ja esitteleminen muille. Jakson aikana oppilaat pelaavat sekä omaa että muiden kehittämiä kertotaulupelejä.
  • Bingelin digitaalisia oppimistehtäviä jakson sisältöihin liittyen koulun ATK-luokassa, iPadeilla tai kotona.
  • Ongelmanratkaisutehtäviä, joita on neljä erilaista pakettia.

Opettajan pitämistä opetusosioista ei ole kokonaan luovuttu, vaan niitä pidetään yhteisesti kaikille noin kerran viikossa. Oppilaat saavat vapaasti käyttää opettajan sähköistä opetusmateriaalia.

Opettaja kiertelee luokassa ja opastaa alkutunnista erityisesti niitä oppilaita, jotka tarvitsevat tukea perustaidoissa ja lopputunnista niitä, jotka harjoittelevat soveltavia tehtäviä tai ongelmanratkaisua. Opettaja voi opastaa oppilaita yksitellen tai pienryhmissä. Olennaista on kuitenkin saada oppilaat auttamaan ja opettamaan toisiaan. Luokan seinällä on oppimispäiväkirja, jonne oppilaat värittävät oman ruutunsa, kun he saavat jonkun tehtävän tehtyä. Sen avulla opettaja saa hyvän yleiskatsauksen siitä, missä kukin oppilas etenee.

Oppilaat kirjaavat oppimispäiväkirjaan, mitä tehtäviä he ovat tehneet.


Jakson lopussa


Kun oppilas on tehnyt kaikki tehtävät, hän tarkistaa oman lähtötasotestinsä, kokoaa neljä välitestiä yhteen ja täyttää itsearvioinnin jaksosta. Lisäksi hän pyytää yhdeltä luokkakaveriltaan vertaisarvioinnin. Sen jälkeen hän käy lyhyen arviointikeskustelun opettajan kanssa ja saa palautetta  tuntityöskentelystään ja osaamisestaan. Lopuksi oppilas ehdottaa itselleen jaksosta arvosanaa.

Oppilaat valmistuvat eri tahtiin, mutta se ei haittaa, koska valmistuneet voivat toimia apuopettajina ja tehdä muita monialaisia opintoja. Suunnitelmissa on, että nopeimmin valmistuvat tekevät seuraavat tehtävät:
  • Suunnittele ja toteuta yksilöllisen oppimisen opetustapaa käsittelevä kirjallinen kysely muulle luokalle. Raportoi tulokset.
  • Haastattele kahta oppilasta siitä, mitä mieltä he olivat tästä oppimistavasta. Raportoi tulokset.
  • Kuvaa ja editoi lyhyt dokumentti oppimistavasta.

Myöhemmin valitsemme, miten jatkamme opiskelua. Opetusjakso kestää reilun kuukauden ja kerron myöhemmin, miten meni.